Smile-to-Pay: Sve više ljudi u Kini koristi novu tehnologiju 'plaćanja licem'

Iako tehnologija otvara mnoga pitanja u vezi s privatnošću, sve je popularnija među kineskim građanima.

AUTOR: The Guardian
OBJAVLJENO: 04.09.19 u 11:50
http://bit.ly/2ZGYSbo
Kineski potrošači sve više kupuju robu samo pokretom glave, a ova zemlja u sve većoj mjeri usvaja i tehnologiju "plaćanja licem". Mobilno plaćanje u Kini već je jedno od najnaprednijih na svijetu, a potrošači mogu izvršiti kupnju jednostavnim 'poziranjem' ispred prodajnih uređaja opremljenih kamerama nakon što uređaj poveže sliku njihova lica na digitalnom platnom sustavu ili bankovnom računu s licem koje se pokaže na kameri.

"Ne moram nositi ni mobitel sa sobom, mogu samo izaći vani i kupiti što mi treba bez ičega", kazao je Bo Hu, šef službe za informacije pekarne Wedome koja koristi ove platne uređaje u svojim poslovnicama.

"Ovo nije bilo moguće u najranijim fazama mobilnog plaćanja, nego tek nakon rođenja tehnologije prepoznavanja lica", objašnjava Hu.

Softver se već naširoko koristi, a često i u svrhe nadzora nad građanima. Međutim, vlasti su se našle na udaru kritika zbog toga što je iskorišten za suzbijanje i nadziranje kritičara, posebno u području Xinjiang, piše The Guardian.

"Postoji veliki rizik da bi država mogla iskoristiti ove podatke u svoje svrhe poput nadzora, praćenja političkih protivnika, društvenu i kontrolu informacija, etničko profiliranje kao što je slučaj s Ujgurima u Xinjiangu, te čak i za policijska predviđanja", kazao je Adam Ni, kineski znanstvenik na Sveučilištu Macquarie u Sydneyu. "Ovo je sigurno jedan od problematičnijih segmenata prikupljanja podataka iz tehnologije prepoznavanja lica i upotrebe tih podataka".

Unatoč zabrinutosti zbog sigurnosti podataka i privatnosti, mnogi potrošači bez brige koriste ovaj način plaćanja. Alipay – financijska usluga e-trgovine Alibaba – trenutno je najjača u Kini, a njihovi uređaji su već dostupni u 100 gradova. Tvrtka predviđa da će doći do ogromnog rasta u ovom sektoru, a nedavno je pokrenula i nadogradnju svog Smile-to-Pay sustava za koji koristi stroj koji je otprilike veličine tableta.

Alipay će potrošiti više od $420 milijuna u naredne tri godine implementaciju tehnologije.

I tvrtka Tencent, u čijem je vlasništvu aplikacija WeChat koju koristi više od 600 milijuna korisnika, predstavila je u kolovozu svoj novi Frog Pro uređaj za plaćanje licem, a sve veći broj start-up tvrtki nastoji ući u ovu industriju.

"Plaćanje licem sigurno ima potencijal da postane popularno i zbog jakog pritiska glavnih igrača na tržištu mobilnog plaćanja", rekla je Mengmeng Zhang, analitičarka tvrtke Counterpoint. "Alipay troši ogromne sume novca kako bi popularizirao ovu tehnologiju dajući subvencije za dobavljače te nagrade i pogodnosti za potrošače koji se njom služe".

Jedan od primjera korištenja ove tehnologije je u tržnom centru IFuree u Tianjinu. Prilikom ulaska u trgovinu, kamera skenira lica – mjereći njihovu širinu, visinu i dubinu – te isto čini i kada osoba napušta trgovinu.

"Zgodno je to jer možete vrlo brzo kupiti šta vam treba", komentira umirovljenica Zhang Liming koja koristi ovu tehnologiju. "Daleko je drugačije od tradicionalnog načina plaćanja u supermarketu gdje morate čekati u redu na kasi".

Bo Hu kaže kako trenutno 300 njegovih pekarni ima sustav plaćanja licem, a planira ga uvesti i u još 400 njih. Vjeruje kako će to mnogo olakšati proces kupovine, ali svjestan je toga da su brojke onih koji trenutno koriste ovu tehnologiju i dalje skromne.

Pristalice ove tehnologije odbacuju kritike i zabrinutost o privatnosti. "Tehnologija prepoznavanja lica pomaže u zaštiti naše privatnosti", tvrdi Li Dongliang, inženjer koji radi u supermarketu IFuree. "Opasno je unositi lozinku na uređaj dok netko stoji pored vas, kako se čini prilikom tradicionalnog načina plaćanja. Sada možemo izvršiti plaćanje pomoću tehnologije plaćanja licem, a to nam zapravo pomaže u osiguranju naših računa".

Međutim, mnogim potrošačima je veći problem taština, a ne privatnost, kada je u pitanju korištenje ove tehnologije. Prema anketi novinskog portala Sina Technology, pokazalo se da više od 60% ispitanika osjeća nelagodu prilikom korištenja ove tehnologije jer se osjećaju "ružnima". U odgovoru na te probleme, Alipay je obećao da će uvesti "filtere za uljepšavanje" u sve svoje kamere.


Prevela: Ružica Ereš