Povijest i utjecaj YouTubea na internetu

Od svojih najranijih dana pa do danas, YouTube je izrastao u internetsko "čudovište". Dostupan je u više od 75 zemalja i na 61 jeziku, a svake minute uploada se na stotine sati video sadržaja. Danas ima više od milijardu korisnika.

AUTOR: Interesting Engineering
OBJAVLJENO: 04.10.19 u 14:24
http://bit.ly/2OfMuJs
YouTube je najveća i najpopularnija platforma za distribuciju videozapisa na internetu. Svakog dana pogleda se oko 250 sati video sadržaja. Od svojih početaka 2005. godine pa do danas, YouTube se transformirao iz mjesta za dijeljenje amaterskih videozapisa u mjesto na kojem se distribuira originalan sadržaj.

Na ovoj platformi nastala je i potpuno nova profesija YouTuber – koja može biti vrlo profitabilna karijera za mnoge ljude širom svijeta.

YouTube izvorno je kreiran kao platforma za svakoga tko može objaviti bilo koji video sadržaj koji želi. Kreatori su se nadali da bi korisnici mogli bez ograničenja upotrebljavati ovu web stranicu za učitavanje, dijeljenje i pregled video sadržaja, piše Interesting Engineering.

Od tada je postao jedno od najvažnijih mjesta za distribuciju videozapisa na svijetu. Danas mnogo ljudi jako pristojno živi stvarajući, uređujući i postavljajući videozapise na YouTube.

Zahvaljujući stvarima poput YouTubeovog partnerskog programa i Googleovog AdSense-a ljudi mogu ostvariti vrlo uspješne karijere kao YouTuberi.

YouTube je osnovan na Valentinovo 2005. godine kao ideja Chada Hurleya, Stevea Chena i Jaweda Karima, bivših zaposlenika Paypala. Sve je počelo kao poduzeće koje financiraju tzv. poslovni anđeli i krenulo je u improviziranom uredu u garaži. Ideja je nastala tijekom jedne večere u San Franciscu godinu dana prije osnivanja tvrtke. Trojica osnivača tada su razgovarala o tomu kako je na internetu bilo jako teško pronalaziti, gledati i dijeliti videozapise.

"Smatrali smo da video još uvijek nije pronašao svoje mjesto na internetu", rekao je Chad Hurley u jednom intervjuu, "Ljudi bi skupljali videozapise na svojim telefonima, a nisu imali mjesto gdje su ih mogli podijeliti s drugim ljudima".

U svibnju 2005. godine na internetu se pojavila beta verzija YouTubea, a u roku od mjesec dana pojavio se i prvi video, Me at the Zoo (Ja u zoološkom vrtu), koji je trajao 19 sekundi a objavio ga je Karim, jedan od osnivača. Sadržaj videozapisa bio je upravo ono što stoji u njegovom naslovu, Karim koji šeće zoološkim vrtom u San Diegu i priča o slonovima.

Do rujna 2005. godine YouTube je imao svoj prvi video hit s milijun pregleda. Bila je u pitanju reklama za Nike koja je postala viralna. Ovaj prvi popularni videozapis na YouTubeu prikazuje brazilskog nogometaša Ronaldinha kako prima svoj par Zlatnih kopački. Nike je bila jedna od prvih velikih tvrtki koja je uvidjela promotivni potencijal YouTubea.

U studenom 2005. godine, tvrtka Sequoia Capital je uložila $3,5 milijuna u YouTube. Roelof Botha (također jedan od bivših zaposlenika Paypala) pridružio se upravnom odboru YouTubea.

Naredne su godine Sequoia i Artis Capital Management uložile dodatnih $8 milijuna, budući da je YouTube imao značajan rast kroz prvih nekoliko mjeseci.

O osnivačima YouTubea

Dakle, osnivači YouTubea su Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim, bivši zaposlenici Paypala. Chad Hurley studirao je dizajn na Sveučilištu Indiana u Pennslyvaniji prije nego što se pridružio Ebay-evom odjelu PayPal nakon diplomiranja 1999. godine. Na Paypalu je pretežno radio na UX-u njihovog sučelja. Steven Shih Chen rođen je 1978. godine u Taipeiju na Tajvanu. Njegova obitelj je migrirala u SAD kad je imao osam godina. Steve je studirao, ali je napustio studij kratko prije nego što je trebao diplomirati na Akademiji za matematiku i znanost u Illinoisu. Kasnije je pohađao i diplomirao računarske znanosti na Sveučilištu Illinois 2002. godine, nakon čega se pridružio Paypalu. Jawed Karim rođen je 1979. godine u Merseburgu u Istočnoj Njemačkoj. Otac mu je bio iz Bangladeša, a majka mu je bila Njemica. Zbog njemačke ksenofobije, obitelj se 1992. godine preselila u Saint Paul u Minnesoti. Jawed je također studirao i netom prije diplomiranja napustio studij informatike na Sveučilištu Urbana-Champaign u Illinoisu. Nakon odustajanja od fakulteta Jawed se zaposlio u Paypalu. Dok je radio za ovu firmu, Jawed se nastavio obrazovati, a kasnije je uspio dobiti diplomu. Naposljetku je i magistrirao informatiku na Sveučilištu Stanford.

Njih trojica upoznali su se radeći u Paypalu. Koncept YouTubea nadahnuli su događaji poput nastupa Janet Jackson s Justinom Timberlakeom na SuperBowlu, ali i razornog cunamija u Indijskom oceanu. "Kao startup koji financira kapital, ideja YouTubea dobila je $11,5 milijuna od Sequoia Capitala 2005. godine. U veljači je ime domene registrirano u sjedištu iznad picerije u Kaliforniji. U travnju je objavljen prvi videozapis. Nakon razdoblja testiranja, stranica je službeno pokrenuta u prosincu 2005. godine, a Nike reklama postala je prvi videozapis koji je imao milijun pregleda", piše Engadget.

Do veljače 2006. godine YouTubeov poznati logo registriran je kao zaštitni znak i postavljena je domena web stranice. Izvorna ideja bila je da korisnici na YouTubeu mogu postavljati videe, predstaviti se drugim ljudima i reći što ih zanima. To i nije baš išlo pa su suosnivači prešli na ideju da YouTube postane općenitija web stranica za dijeljenje video sadržaja.

Naziv YouTube je, za razliku od velikog broja imena drugih tvrtki, poprilično samorazumljiv. "Naziv 'YouTube' je zapravo jako jednostavan. You (ti, vi) stoji za to da sadržaj stvaraju i postavljaju korisnici, a ne web lokacija, a tube je jedan od starijih termina za televiziju".

Kad su televizori tek nastali, monitori prije LCD-a koristili su katodne cijevi za prikaz slika. Međutim, na sami početcima YouTubea to je izazvalo nekoliko problema. Ubrzo nakon registracije URL-a na YouTubeu tvrtka Universal Tube & Rollform Equipment napala je novoosnovanu tvrtku zbog toga što su njihove web adrese bile gotovo jednake – www.utube.com. Podnijeli su tužbu protiv YouTube, ali izgubili su spor i njihov današnji URL je www.utubeonline.com.

Od svojih najranijih dana pa do danas, YouTube je izrastao u internetsko "čudovište". Dostupan je u više od 75 zemalja i na 61 jeziku, a svake minute uploada se na stotine sati video sadržaja. Danas ima više od milijardu korisnika.

YouTubeova popularnost je brzo rasla širom svijeta, a to je potaknulo interes Googlea, koji je vidio ogroman potencijal u ovoj platformi. U listopadu 2006. godine Google se javio YouTubeu s atraktivnom ponudom od $1,65 milijardi da ih kupi. Nazivajući YouTube "sljedećim korakom u razvoju interneta", osnivači su prihvatili Googleovu ponudu. U to vrijeme u YouTubeu je bilo zaposleno svega 65 ljudi. Google je uložio u dionice tvrtke, a transakcija je dovršena do studenog 2006. godine. Bila je to tada druga najveća akvizicija Googlea nakon Applied Semantics and dMarc Broadcastinga.


Prevela: Ružica Ereš