Povijest i razvoj tvrtke Tesla

Tvrtka je u svojoj relativno kratkoj povijesti doživjela mnogo uspona i padova. Trenutno, Tesla posluje s profitom. No, znači li to da će uspješno ostvariti svoje ambicije? Budućnost će pokazati.

AUTOR: Interesting Engineering
OBJAVLJENO: 28.10.19 u 12:58
http://bit.ly/2MRqx2i
Tesla Motors, sada samo Tesla, je od osnivanja 2003. godine do danas preuzeo tržište električnih vozila (EV). Pod vodstvom Elona Muska ova je tvrtka marljivim je radom ostvarila svoj "tajni plan" – zauvijek promijeniti svijet automobila.

U ovom članku koji donosimo s portala Interesting Engineering, vidjet ćemo neke ključne prekretnice u povijesti tvrtke i pokušati odgovoriti na neka od najčešćih pitanja.

Izbor imena tvrtke po Nikoli Tesli poprilično je očit – ipak je u pitanju jedan od glavnih pionira kada je riječ o električnoj energiji. Tesla je također bio i genije koji stoji iza razvoja izmjeničnog električnog motora koji se koristi i u automobilima ove tvrtke. No, zašto su osnivači tvrtke odabrali upravo njegovo ime?

Kako piše Business Insider, ime tvrtke je odabrao suosnivač Tesle Martin Eberhard. Dok je iznosio ideju o svom novom poslovnom pothvatu svojoj tadašnjoj djevojci i sadašnjoj supruzi Carolyn, Eberhard je rekao da je ime zvučao jednostavno savršeno.

Međutim, prije nego što je odabrao ime tvrtke, sve što je znao je bilo to ono mora biti upečatljivo. Znao je da želi drugačiji start-up za izradu električnih automobila. Trebala mu je odlična ideja i dizajn kako bi se zauvijek promijenio način na koji svi razmišljaju o električnim vozilima.

Kako odabrati ime koje će odaslati upravo tu poruku? Eberhard je svojoj djevojci tijekom nekoliko mjeseci pokušavao prodati ime firme, no nijedna od ideja nije bila dovoljno dobra. On je htio naučiti iz prethodnih pogrešaka tadašnjih tvrtki koje su se bavile električnim vozilima i ne dati neko previše "zeleno" ime svojoj tvrtki jer ta imena jednostavno nisu zvučala dovoljno snažno.

Dok je jednog dana sjedio u restoranu Blue Bayou u Disneylandu, na pamet mu je pala ideja kojom je započelo veliko putovanje ove tvrtke – zašto je ne imenovati u časti Nikoli Tesli? Uostalom, upravo je on izumio AC indukcijski motor, a ime je lako pamtljivo.

Djevojka mu je rekla: "To je savršeno! Sad idi napravi taj auto".

I tako je 23. travnja 2003. godine, Marc Tarpenning, još jedan od suosnivača tvrtke, službeno registrirao naziv domene: teslamotors.com. Preostalo im je samo napraviti automobile.

Sigurno ste već primijetili da još uvijek nema spomena o Elonu Musku koji je danas lice ove tvrtke. To je zato što su Teslu osnovali upravo Martin Eberhard i Marc Tarpenning. Musk se pridružio Tesli 2004. godine tijekom prvog ciklusa ulaganja.

Dakle, Tesla Motors je nastao 2003. godine kada je grupa inženjera i zaljubljenika u električna vozila htjela pokazati ljudima da ne moraju praviti kompromise kada kupuju ovakvo vozilo. Nastojali su razviti vlastiti asortiman automobila koja bi, po njihovim vlastitim riječima, mogla biti "bolja, brža i zabavnija za vožnju od običnih".

Jedan od glavnih motiva za pokretanje ove tvrtke bilo je gašenje programa General Motors EV1.

Eberhard i Tarpenning su financirali početke start-upa sve dok se tvrtka nije otvorila vanjskim ulaganjima. Obojica su igrali glavne uloge u tvrtki, kao glavni izvršni i financijski direktori prije nego što je u cijelu priču 2004. godine ušao Elon Musk.

Musk je u to vrijeme već bio uspješan poduzetnik i svoje je bogatstvo stekao razvijanjem PayPal-a. U prvom ciklusu ulaganja, Musk je uložio $6,36 milijuna vlastitog kapitala u Teslu i postao predsjednik tvrtke.

Iduće godine Tesla Motors je potpisao ugovor s tvrtkom Lotus kako bi zajedno dizajnirali šasiju i karoseriju za prvi Teslin model – Roadster. Do 2006. godine u Teslu su uložili i osnivači Googlea Sergey Brin i Larry Page. U srpnju iste godine predstavljen je prvi prototip Roadstera. Nedugo nakon ovih događaja, objavljen je Teslin "tajni plan".

"Napravite sportski automobil. Iskoristite novac koji ste zaradili kako biste napravili povoljan automobil. Zatim iskoristite novac koji ste zaradili od njega kako biste napravili još povoljniji automobil. Dok to radite, pružite i iskustvo generiranja električne energije bez štetnih emisija", Elon Musk.

Tvrtka je tada već bila na putu da uzdrma automobilsku industriju.

Svoj prvi prototip automobila na tržištu električnih vozila Tesla je predstavio 2006. godine. Nakon dvije godina na tržište je stigao konačni proizvodni model.

Ovaj sportski automobil opakog izgleda stigao je s najsuvremenijom tehnologijom akumulatora i potpuno električnim pogonskim sklopom. Automobil je službeno ušao u proizvodnju u ožujku 2008. godine.

U tom su trenutku prvobitni osnivači napustili tvrtku, a Musk je postao glavni izvršni direktor. Narudžbe su počele stizati, a kupci bi izdvojili čak $109.000 po Roadsteru. Na prvi pogled sve se činilo idealnim, ali ispod površine tvrtka je bila u financijskim problemima.

Sa samo $9 milijuna raspoloživih sredstava, tvrtka je bila na rubu bankrota. Trebao im je novac. Zbog toga se Tesla otvorio investitorima, uključujući Mercedes, i osigurao još $40 milijuna izdavanjem konvertibilnog duga.

"Nakon toga, Tesla je dizajnirao prvu premium električnu limuzinu na svijetu – Model S – koji je postao najbolji automobil svoje klase u svim kategorijama. Kombinirajući sigurnost, performanse i učinkovitost, Model S je postavio nova očekivanja svijeta za automobile 21. stoljeća s najvećim rasponom od svih električnih vozila, automatskom nadogradnjom softvera koji ga s vremenom poboljšavaju i s rekordnih 2,28 sekundi od 0 do 100 km/h", pišu na svojoj službenoj stranici..

Nakon što je odbačena tužba bivšeg izvršnog direktora Eberharda za klevetu, Tesla je osigurao golemi zajam od američkog Ministarstva energetike i konačno postao javan 2010. godine.

Do 2015. godine Tesla je proširio svoju ponudu automobila Modelom X. Time se nastojalo pokazati da je u pitanju "najsigurnije i najbrže sportsko vozilo u povijesti koje ima sigurnost od 5 zvjezdica u svakoj kategoriji Nacionalne uprave za sigurnost cestovnog prometa", Tesla Motors.

Godinu dana kasnije predstavljen je Model 3. Ovo povoljno električno vozilo počelo se proizvoditi 2017. godine. Ubrzo nakon toga, predstavljen je i prvi kamion Tesla Semi.

Tesla se također usmjerio i u održivi energetski sektor. Razvojem Powerwall-a, Powerpack-a i solarnog krova tvrtka se nada da će vlasnicima kuća i tvrtkama omogućiti da stvaraju i pohranjuju vlastitu električnu energiju.

Do 2014. godine tvrtka je počela izgradnju svoje giga-tvornice 1 u Nevadi. Ova tvornica služi dizajniranje i proizvodnju baterija za Teslin asortiman automobila i jedinica za skladištenje energije unutar same kompanije.

Nakon niza uspona i padova, uključujući pad cijena dionica i SEC-ovu istragu, Tesla je lansirao jedan od svojih Roadstera i u svemir. U ožujku ove godine predstavljen je sportski automobil Model Y. Ovaj je automobil posljednji korak u ostvarenju "glavnog tajnog plana" proizvodnje još jeftinijeg električnog vozila za mase.

"I ovo je tek početak. Tesla gradi svoj najpristupačniji automobil dosad te i dalje nastoji učiniti svoje proizvode dostupnima i pristupačnijima sve većem broju ljudi, u konačnici ubrzavajući pojavu čistog transporta i proizvodnju čiste energije. Električni automobili, baterije i obnovljiva energija već postoje neovisno, a kada se kombiniraju postaju još snažniji – to je budućnost kakvu želimo", piše na službenoj stranici tvrtke.

Budući da tvrtka sada posluje s profitom, hoće li uspješno ostvariti svoje ambicije? Samo će budućnost pokazati.


Prevela: Ružica Ereš