54% Facebook oglasa protiv cijepljenja financiraju samo dvije organizacije

Znanstvenici sa Sveučilišta George Washington, Sveučilišta Johns Hopkins i Sveučilišta u Marylandu su analizirali više od 500 oglasa postavljenih u razdoblju od prosinca 2018. godine do veljače 2019. godine, kada je Facebook ponovno ažurirao svoja pravila povezana s cjepivima. Od analiziranih oglasa, 163 su bila za cjepivo, a 145 njih promiče navodne štete zbog cijepljenja. Pozitivni stavovi i poruke o vakcinama stigle su od 83 različite organizacije u svijetu, dok je 54% negativnih stavova i poruka o vakcinama financirala samo dva kupca – The World Mercury Project, organizacije koju vodi Robert F. Kennedy Jr., i Stop Mandatory Vaccinations, organizacije koju vodi Larry Cook

AUTOR: The Guardian
OBJAVLJENO: 15.11.19 u 14:05
http://bit.ly/2KpA8vI
Većinu Facebook oglasa koje šire dezinformacije o vakcinama financiraju dvije organizacije koje vode dobro poznati anti vax aktivisti, pokazalo je novo istraživanje.

Organizacije The World Mercury Project, koju vodi Robert F. Kennedy Jr., i Stop Mandatory Vaccinations, koju vodi Larry Cook, kupile su 54% oglasa protiv cijepljenja koji su se pojavili na Facebooku tijekom razdoblja istraživanja, piše The Guardian.

"Bili smo stvarno iznenađeni", rekao je David Broniatowski, profesor strojarstva na Sveučilištu George Washington, jedan od autora izvješća. "Ove dvije osobe generirale su većinu sadržaja".

Cook koristi crowdfunding platforme kako bi prikupio novac za Facebook oglase i osobne troškove. Jedna od najpoznatijih platformi tog tipa, GoFundMe, zabranila je Cookove aktivne kampanje za prikupljanje sredstava u ožujku ove godine. YouTube je demonetizirao Cookove videozapise.

Kennedy je sin bivšeg glavnog tužitelja u SAD-u, Bobbyja Kennedyja. Pored organizacije TWMP ima i jednu neprofitnu organizaciju koja se bavi ekološkim pitanjima. Kennedyjev brat, sestra i nećakinja su u svibnju ove godine javno kritizirali njegove "opasne dezinformacije" o cjepivima. Njegovu borbu protiv cijepljenja nazvali su "tragično pogrešnom".

Cjepiva su jedan od najsigurnijih i najučinkovitijih medicinskih tretmana ikada razvijenih.

Novo istraživanje je prvo istraživanje koje je analiziralo oglase protiv cijepljenja u Facebookovoj arhivi oglasa. Arhiva je beza podataka koju je Facebook napravio nakon kritika zbog širenja neprimjerenih dezinformacija tijekom referenduma o Brexitu i američke predsjedničke kampanje 2016. godine.

Facebook ima više od dvije milijarde korisnika, a otprilike 68% Amerikanaca informira se upravo na ovoj društvenoj mreži, piše u istraživanju. Svjetska zdravstvena organizacija je ove godine navela da je nesigurnost u cjepiva jedna od 10 najvećih zdravstvenih prijetnji na svijetu.

Facebookovi algoritmi za mikrotargetiranje su za razliku od televizije, radija i tiska dali mogućnost grupama koje se protive cijepljenju da se jave pojedincima koji imaju bilo kakve sumnje u cjepiva. Konkretno, žene i roditelji male djece bili su ciljna skupina organizacije Stop Mandatory Vaccinations, a Cooka je prošle godine cenzurirala britanska Uprava za standarde oglašavanja.

"Ako niste ciljna publika, nećete vidjeti oglas, tako da je teško znati koje bi još organizacije mogle postojati", rekla je Emily Lowther, glasnogovornica Minnesota Hospital Associationa, čiji su oglasi koji se zalažu za cijepljenje automatski uklonjeni s Facebooka. Još uvijek nije jasno zašto je Facebook uklonio oglase. "Iz perspektive naše organizacije, dezinformacije o cjepivima nanose stvarnu štetu pojedincima i njihovim zajednicama".

Znanstvenici sa Sveučilišta George Washington, Sveučilišta Johns Hopkins i Sveučilišta u Marylandu su analizirali više od 500 oglasa postavljenih u razdoblju od prosinca 2018. godine do veljače 2019. godine, kada je Facebook ponovno ažurirao svoja pravila povezana s cjepivima. Od analiziranih oglasa, 163 su bila za cjepivo, a 145 njih promiče navodne štete zbog cijepljenja.

Pozitivni stavovi i poruke o vakcinama stigle su od 83 različite organizacije u svijetu, dok je 54% negativnih stavova i poruka o vakcinama financirala samo dva kupca – spomenute organizacije koje vode Kennedy i Cook.

Oglase protiv cjepiva vidjelo je više ljudi i organizacije su imale veće proračune. Plaćale su do čak $449 po oglasu, a doseg ljudi redovno je bio između 5.000 i 50.000 ljudi. Često su ostavljali linkove na proizvode koje ljudi mogu kupiti, uključujući "prirodne" lijekove, knjige i seminare.

Tipični oglas organizacije SMV bio je: "Zdravo dijete staro 14 tjedana dobiva 8 cjepiva i umire u roku od 24h".

Znanstvenici su također rekli da nova Facebookova pravila uspostavljena radi promicanja transparentnosti zapravo kažnjavaju oglase za cijepljenje koje objavljuju bolnice i pružatelji zdravstvenih usluga.

"Borimo se s dezinformacijama o cjepivima na Facebooku smanjujući njihovu distribuciju i povezujući ljude s vjerodostojnim informacijama stručnjaka o toj temi. Surađujemo s vodećim znanstvenim organizacijama, poput Svjetske zdravstvene organizacije, koja je javno identificirala prevare u vezi s cijepljenjem – a ako se ove prevare pojave na Facebooku, mi ćemo poduzeti mjere protiv njih – uključujući odbijanje oglasa", rekao je glasnogovornik tvrtke Facebook.


Prevela: Ružica Ereš