Prednosti i mane 48-satnog posta: Šta sve trebate znati prije nego se odlučite na post

Iako je ova vrsta posta vrlo korisna za zdravlje i gubljenje težine, prije odluke je potrebno uzeti u obzir i zdravstveno stanje.

AUTOR: Medical Daily
OBJAVLJENO: 31.05.19 u 10:59
https://bit.ly/2XkQEFN
Dva dana bez hrane se u teoriji čine vrlo jednostavnim. Samo trebate piti tekućine s nula kalorija poput vode i crne kave i odreći se hrane na 48 sati u komadu.

To je najbolje započeti tako što ćete jedan dan preskočiti večeru, a dva dana kasnije, također u vrijeme večere, ponovno početi jesti i polako ponovno unositi hranu u svoj organizam, prvo konzumiranjem nekog laganijeg obroka, a tek nakon par sati pojesti cijeli obrok. Ukoliko biste sustav odjednom iznenadili većom količinom hrane, to bi aktiviralo vaša crijeva i mogli biste imati problema s mučninom i proljevima.

Za bolje rezultate, 48-satni post je najbolje raditi jednom ili dvaput mjesečno umjesto na tjednoj bazi što bi se nekima moglo učiniti pozitivno. U danima kada se hrana ponovno konzumira na uobičajen način, korisno je jesti niskokaloričnu hranu kako bi se dugoročno izgubilo na težini. Inače bi kompenzacija kalorija mogla dovesti do debljanja i time učiniti post beskorisnim, piše Medical Daily.

Za one koji bi po prvi put pokušali s ovim postom, najbolje je početi s kraćim intervalima od 16 do 36 sati, kako bi vidjeli hoće li tijelo reagirati pozitivno i moći podnijeti ovaj post, što je ključno u izbjegavanju bolova i iscrpljenosti od gladi.

Ovaj post nije isto što intermittent fasting (povremeni post) u kojem se hrana ne konzumira na 8 do 16 sati. Studije su već dokazale koristi kraćeg posta, ali nema značajnih istraživanja koja proučavaju odricanje od hrane na puna dva dana.

Međutim, evo nekoliko prednosti ovog produženog razdoblja posta:
 
  • Regulacija šećera u krvi

Kada se usporedi s kraćim postom, post duži od jednog dana ima veći utjecaj na smanjenje količine šećera u krvi. Post od 48 sati poboljšava osjetljivost na inzulin zato što se razina šećera u krvi tijekom posta smanji za 20 posto. Kada postite duže od 24 sata, tijelo počinje iskorištavati glikogen, čime se smanjuje razina inzulina.
 
  • Gubitak težine

Ukoliko 48-satni post primjenjujete jednom mjesečno, možete smanjiti mjesečni unos kalorija za 8.000. Tijekom ostatka mjeseca svakodnevno se sagorijeva otprilike 100-17g kalorija jer se brzina metabolizma poveća za 3,6 do 14 posto.
 
  • Smanjenje upala

Kronične upale imaju teške zdravstvene posljedice poput reumatoidnog artritisa, bolesti srca i raka. Oksidativni stres se smanjuje kao i upale, što se obično javlja nakon posta dužeg od 24 sata.
 
  • Sporije starenje

U usporedbi s prednostima kraćeg posta, 48-satni post može potaknuti povoljniji oporavak stanica i time odgoditi starenje tkiva i povećati dugovječnost.

Međutim, 48-satni post ima i svoje nedostatke budući da na puna dva dana zaustavlja konzumiranje hrane (osim pića koja imaju nula kalorija), što može imati i neke negativne efekte na zdravlje o kojima možete pročitati dalje u tekstu:
 
  • Pogoršanje postojećih medicinskih stanja

Osobe koje imaju tip 1 dijabetesa, nizak krvni tlak i poremećaje ishrane bi trebale izbjegavati dugi post. Trudnice i žene koje doje također ne bi trebale pokušati ovaj post.

Osobe koje uzimaju lijekove za krvni tlak, razrjeđivače krvi, inzulin ili nesteroidne protuupalne lijekove isto tako ne bi trebali pokušavati postiti na 48 sati jer bi to moglo ometati i poremetiti protok lijekova u njihovom krvotoku.
 
  • Glad i vrtoglavica

U jednoj studiji u kojoj je sudjelovalo 768 ispitanika, 72% njih imalo je nuspojave poput nesanice, gladi, umor i vrtoglavice. To pokazuje da bi većina ljudi koja pokuša 48-satni post mogla imati slične nuspojave. Stoga, ljudi koji ga primjenjuju trebaju snažnu volju i dobru strategiju kako bi ga uspješno obavili.
 
  • Iscrpljenost

Pri prvom pokušaju, ovaj post bi mogao uzrokovati iscrpljenost nakon 24 sata jer se potroše ugljikohidrati iz organizma i on počinje sagorijevati mast kako bi dobio energiju. Iscrpljenost je glavna briga jer je riječ o dugom postu, a riječ je o strategiji mršavljenja koju je teško dovršiti.


Prevela: Ružica Ereš