Aplikacije za praćenje ciklusa sna mogu uzrokovati nesanicu

Praćenje ciklusa sna dio je šire sklonosti za "mjerenjem naših života" pomoću tehnologije - dr. Guy Leschziner

AUTOR: The Guardian
OBJAVLJENO: 08.06.19 u 11:59
http://bit.ly/328hTSL
Aplikacije za praćenje ciklusa sna mogu jako uznemiriti ljude i dovesti do razvijanja nesanice, kazao je vodeći neurolog. Držeći predavanje na znanstvenom festivalu u Cheltenhamu dr. Guy Leschziner, stručnjak za poremećaje sna i konzultant opće bolnice u Londonu, je rekao kako aplikacije izazivaju sve veću zaokupljenost reguliranjem sna i time dovode do kontraefekta.

"Susreli smo se s velikim brojem ljudi koji je razvio nesanicu zbog korištenja aplikacija za praćenje ciklusa sna i čitanja o razornom efektu nedostatka sna," rekao je Leschziner prije svog predavanja.

Veliki broj pacijenata koji su zatražili liječenje od nesanice došao je u njegovu kliniku s detaljnim podacima o svojim navikama spavanja i često se nerado odluče na brisanje aplikacije, rekao je. "Vrlo ih je teško odvratiti od upotrebe."

Većina takvih aplikacija nije klinički odobrena te prati isključivo kretnje tijekom sna, što znači da ne nude pravi uvid u kvalitetu sna, dodaje on.

"Na praćenje ciklusa sna gledam čisto klinički. Ukoliko vas san ne osvježi i budite se umorni, onda sigurno imate problem," rekao je. "Ukoliko se svaki dan budite odmorni, budete budni tijekom cijelog dana i odlazite na spavanje otprilike u isto vrijeme svake večeri, onda vjerojatno spavate sasvim dovoljno i ne treba vam aplikacija to potvrditi."

Niz studija slučaja koje je prošle godine objavio čikaški tim stručnjaka za poremećaje spavanja dijeli slične brige, piše The Guardian. Opisuju se pacijenti čiji je 'nadzor' nad spavanjem uz korištenje aplikacija doveo do poremećaja koji se naziva ortosomnija.

Istraživanje je pokazalo kako je za većinu ljudi optimalno trajanje sna oko osam sati, ali postoje veće varijacije. Kod ljudi kojima je prirodni ciklus sna kraći, upozoravanje na "činjenicu" da ne spavaju "dovoljno" može dovesti do nocebo efekta, koji zbog očekivanja negativnih simptoma dovodi do toga da se ljudi stvarno osjećaju lošije.

Psihologinja iz Extera Stephanie Romiszewski također se bavi poremćajima sna, a tijekom ovog predavanja je rekla: "Svi spavaju na drugačiji način i trajanje sna je različito od osobe do osobe. Ali, kada imate generičku aplikaciju za praćenje sna koja vam kaže da niste dovoljno spavali, to vas počne zabrinjavati."

Međutim, neki testovi su pokazali kako aplikacije za kognitivno-bihevioralnu terapiju mogu imati pozitivan učinak u liječenju nesanice.

Na festivalu je rečeno i kako bi ljudi trebali opuštenije pristupati savjetima o konzumiranju kofeina i izlaganju plavoj svjetlosti prije spavanja. "Kofein je problematičan samo ako vam onemogućuje da zaspite," rekao je Leschziner. "Postoje geni koji utječu na to kako vaš mozak obrađuje kofein, a jako mnogo ljudi može popiti dvije-tri šoljice kave prije spavanja i otići u krevet bez da imaju problem zaspati zbog toga."

Genetika može utjecati i na razine do kojih plava svjetlost može poremetiti lučenje melatonina, hormona za san. "Ako imate kvalitetan san iako gledate Netflix do kasno navečer i možete samo ugasiti računalo i utonuti u san, onda ne morate brinuti o tome," rekao je. "Znamo da osjetljivost na plavu svjetlost jako varira."

Leschziner je rekao da je praćenje ciklusa sna dio šire sklonosti za "mjerenjem naših života" pomoću tehnologije kako bi izbrojili koliko smo koraka napravili, koliko prijatelja imamo na društvenim mrežama, kako trošimo novac itd. Ovaj trend je posebice problematičan kad je u pitanju spavanje, dodao je. "Ako brojite koliko ste koraka napravili i shvatite da ne hodate onoliko koliko biste trebali, onda samo malo više vježbate. No, ako dođete u to opsesivno stanje kad je u pitanju vaš san, postane mnogo teže regulirati ga."


Prevela: Ružica Ereš