Otkrivanje Alzheimerove bolesti pomoću testa krvi; istraživanje

Da bi se napravili bolji lijekovi, znanstvenicima su potrebne pouzdane metode praćenja i predviđanja tijeka bolesti prije prve pojave simptoma poput promjena u pamćenju.

AUTOR: DZNE
OBJAVLJENO: 06.07.19 u 12:04
Godinama prije prve pojave vidljivih simptoma Alzheimerove bolesti, mozak se krene mijenjati i neuroni polako krenu propadati. Znanstvenici iz njemačkog Centra za neurodegenerativne bolesti (DZNE), Hertie instituta za klinička istraživanja mozga (HIH) i Sveučilišne bolnice Tübingen su dokazali da se protein iz krvi može koristiti za precizno praćenje napredovanja bolesti mnogo prije nego što se pojave prvi klinički znakovi. Ovaj marker nudi nove mogućnosti testiranja različitih terapija. Istraživanje je provedeno u suradnji s međunarodnim timom znanstvenika i objavljeno je u časopisu Nature Medicine.

"Činjenica da još uvijek nemamo učinkovitu terapiju za Alzheimerovu bolest djelomično je posljedica i toga što se sadašnje terapije krenu koristiti prekasno", rekao je Mathias Jucker, znanstvenik u DZNE-ovom centru u Tübingenu i HIH-u, koji je vodio istraživanje. Stoga, kako bi se napravili bolji lijekovi, znanstvenicima su potrebne pouzdane metode praćenja i predviđanja tijeka bolesti prije prve pojave simptoma poput promjena u pamćenju. Za to se boljim pokazuje test krvi nego EEG snimanje glave.

U posljednjih nekoliko godina postignut je određeni napredak u razvoju ovakvih testova krvi. Većina njih se temelji na praćenju tzv. amiloiodnih proteina. Kod Alzheimerove bolesti, amiloidni proteini se akumuliraju u mozgu, a pojavljuju se i u krvi. Međutim, Jucker i njegove kolege odlučili su se za drugi pristup. "Naš test krvi ne analizira amiloid, nego ono što on radi na mozgu - neurodegeneraciju. Drugim riječima, mi promatramo odumiranje neurona", kaže Jucker.

Umiranjem moždanih stanica njihovi se ostaci mogu pronaći u krvi. "Normalno se takvi proteini brzo razgrađuju u krvi pa nisu prikladni markeri za neurodegenerativne bolesti”, objašnjava Jucker. "No, postoji jedna iznimka, mali komad tzv. neurofilamenta koji je iznenađujuće otporan na spomenutu razgradnju". Juckerov krvni test temelji se upravo na ovom proteinu. U ovom istraživanju, znanstvenici su dokazali kako se neurofilament akumulira u krvi mnogo prije pojave kliničkih simptoma, odnosno već tijekom 'pretkliničke faze', i odražava tijek bolesti te omogućuje predviđanja njenog budućeg razvoja.

Istraživanje se temelji na podacima i uzorcima od 405 osoba analiziranih u okviru ove međunarodne znanstvene suradnje "Dominantno naslijeđena Alzheimerova mreža" (DIAN). Ova mreža povezanih zdravstvenih instituta, fakulteta i bolnica provela je istraživanje na obiteljima u kojima se Alzheimerova bolest pojavljuje već u srednjim godinama, što je posljedica određenih genetskih varijacija. Genetske analize omogućuju vrlo precizna predviđanja o tome hoće li i kada član neke od ovakvih obitelji razviti demenciju.

Jucker i kolege su godinama pratili razvoj koncentracije neurofilamenta kod članova obih obitelji. Čak i 16 godina prije izračunatog početka simptoma demencije dolazilo je do primjetnih promjena u krvi. "Nije riječ o apsolutnoj koncentraciji neurofilamenta, nego o njezinoj postupnoj evoluciji, koja je značajna i omogućuje predviđanja o budućem napredovanju bolesti", rekao je Jucker. Daljnja su istraživanja pokazala da promjene u koncentraciji neurofilamenta vrlo precizno odražavaju raspadanje neurona i omogućuju predviđanja o tome kako će se dalje razvijati oštećenja mozga. "Uspjeli smo predvidjeti gubitak moždane mase i kognitivne promjene koje su se dogodile tek dvije godine kasnije", rekao je Jucker.

Iako se pokazalo da je brzina promjene koncentracije neurofilamenta usko povezana s promjenama i oštećenjima na mozgu, korelacija s taloženjem amiloidnih proteina nije bila toliko izražena. To znači da, iako su amiloidni proteini okidač Alzheimerove bolesti, propadanje neurona se događa neovisno o njima.

Neurofilamenti se ne nakupljaju u krvi samo zbog Alzheimerove bolesti, nego i zbog nekih drugih neurodegenerativnih bolesti pa je ovaj test samo uvjetno prikladan za dijagnosticiranje Alzheimerove bolesti.

"Test točno pokazuje tijek bolesti pa je moćan instrument u istraživanju novih terapija u kliničkim ispitivanjima za Alzheimerovu bolest", zaključio je Jucker.