Marelice: Slasne, zdrave i bogate hranjivim tvarima

Sto grama marelica ima 48 kalorija, 1.4 grama proteina, 0.39 grama masti, 11.12 grama ugljikohidrata, 2 grama vlakana i 9.2 grama šećera. Kao i većina ukusnih voćnih plodova, marelice se mogu jesti na razne načine.

AUTOR: NDTV Food
OBJAVLJENO: 18.08.19 u 14:55
http://bit.ly/2HfAW4G
Marelice su jedan od prilagodljivijih plodova, izvorno uzgajani u Kini dok ih nisu otkrili Perzijanci. Neki tvrde da potječe iz Armenije, gdje se uzgajala od davnina. U trenutku kada je ovo voće stiglo na područje Sredozemlja, porasla je njegova popularnost. Španjolski istraživači donijeli su ovo voće do Amerike, gdje i danas uspijeva. Postoje i tvrdnje da su marelice rasle u Indiji još 3.000 godina prije nove ere. Unatoč ovom relativno nepoznatom porijeklu i sporovima oko istog, dobrobiti marelice za zdravlje rijetko tko niječe, a jednako je popularna sirova, kao i kuhana.

Suhe marelice rijetko tko ne voli, a i važan su dio iranske globalne trgovine. Turska, Italija, Rusija, Španjolska, Grčka, SAD i Francuska vodeći su proizvođači marelica. Ovo ukusno mesnato voće žuto narančaste boje zanimljiva je namirnica. Sitne dlačice na kori daju joj meku teksturu i mogu se jesti bez guljenja.

Marelica je jedna od najzdravijih voćki koja ima mnogo blagodati za zdravlje. Sto grama svježih marelica daje 12% vitamina C i A i 6% kalija potrebnog tijelu, a sve u manje od 50 kalorija, piše NDTV Food.

Izvor vitamina A

Marelice su pune vitamina A, poznatog i kao retinol. Ovaj vitamin topi masti, a dobar je i za poboljšanje vida. Pored toga, on drži imunitet pod kontrolom i štiti kožu. Retinol i beta karoten, kojim su također bogate marelice, smanjuju šanse razvijanja ozbiljnog poremećaja očiju – neovaskularnog ARMD-a – makularne degeneracije koja tijekom starenja uzrokuje slabljenje i gubitak vida.

Bogate su vlaknima

Bez obzira na to jedete li suhe ili svježe marelice, one su dobar izvor vlakana. S obzirom da je retinol topiv u mastima ovo voće se brzo razgrađuje u tijelu, a hranjive tvari lako se apsorbiraju. Pored toga, on brzo razgrađuje masne kiseline, čime poboljšava probavu i štiti od probavnih tegoba.

Dobre su za zdravlje srca

Budući da su marelice pune vlakana, one pomažu u smanjenju količina lošeg kolesterola u tijelu, čime zaštićuju srce. Istovremeno, ova voćka povećava količine dobrog kolesterola u organizmu. Bogatstvo kalijem uravnotežuje razinu elektrolita u organizmu, čuvajući srčane mišiće. Za ovakve učinke dovoljno je pojesti par svježih ili nekoliko suhih marelica dnevno.

Bogatstvo antioksidansima

Zrele marelice bogat su prirodni izvor antioksidansa. Svakodnevno konzumiranje ovog voća pomaže tijelu riješiti se toksina koji se vremenom nakupe u organizmu. Antioksidansi također uništavaju slobodne radikale koji oštećuju stanice u našem tijelu.

Dobre su za krvnu sliku

Svi biljni proizvodi koji sadrže željezo, sadrže i ne-heme željezo pa tako i marelice. Tijelu treba više vremena da apsorbira ovu vrstu željeza, a što se duže ono nalazi u tijelu, veće su šanse za sprječavanje anemije. Uz ovu vrstu željeza preporučuje se uzimanje vitamina C (kojim su marelice također bogate) kako bi se osigurala njegova bolja apsorpcija.

Dobre su za kožu

Kombinacija vitamina C i A i fitonutrijenata pomaže održavanju zdravlja kože. Pored toga, antioksidansi u marelici usporavaju proces starenja. Stoga, najbolje je u kozmetički režim njege kože uvesti i par marelica dnevno.

Dijetalne su

Dijetalna vlakna voća poboljšavaju funkcioniranje probavnog sustava i pomažu ubrzavanju metabolizma. Često se preporučuje nekoliko marelica kao međuobrok ukoliko osjetite glad, posebno kada ste na dijeti. One će vas zasititi, a nemaju mnogo kalorija. Međutim, dobro je isprati usta ukoliko pojedete suhe marelice, budući da one sadrže više šećera što može naštetiti zdravlju zuba.

Bogate su kalcijem

Marelice su pune kalcija koji je potreban za razvoj kostiju. No, bez dovoljno kalija u tijelu, kalcij se ne apsorbira dovoljno i ne odlaže ravnomjerno u tijelu. Srećom, marelice su bogate i jednim i drugim.

Sto grama marelica ima 48 kalorija, 1.4 grama proteina, 0.39 grama masti, 11.12 grama ugljikohidrata, 2 grama vlakana i 9.2 grama šećera. Kao i većina ukusnih voćnih plodova, marelice se mogu jesti na razne načine. Najlakše ih je jesti suhe ili svježe.

No, marelice se mogu nasjeckati i jesti sa žitaricama, mogu se pomiješati s jogurtom i napraviti umak ili namaz za kruh. Također, često se koriste u džemovima, a ako možete osmisliti recept u kojem se koristi malo ili nimalo šećera, možete ga slobodno jesti bez osjećaja grižnje savjesti. Postoji mnoštvo kolača, pita i torti koje se prave od marelica i jako su popularne, no jedan manje poznat način korištenja marelica u prehrani je u salatama. Ova voćka odlična je u kombinaciji sa zelenim povrćem, feta sirom i bademima.

Suhe marelice lakše je čuvati, naravno u tamnim prostorijama, a svježe marelice trebate brže pojesti kako ne bi sagnjile.


Prevela: Ružica Ereš