Medical News Today: Savjeti za borbu s tjeskobom

Oko 40 milijuna odraslih godišnje u SAD-u doživi neki oblik anksioznosti, a od toga 15 milijuna ljudi ima tzv. socijalnu anksioznost.

AUTOR: Medical News Today
OBJAVLJENO: 31.08.19 u 12:26
http://bit.ly/2ZFuvOK
Milijuni ljudi širom svijeta doživljavaju simptome anksioznosti u svakodnevnom životu. Medical News Today donosi savjete kako se nositi s tjeskobom.
 
Američko udruženje za anksioznost i depresiju upućuje na to da oko 40 milijuna odraslih godišnje u SAD-u doživi neki oblik anksioznosti. Od toga oko 15 milijuna ima socijalnu anksioznost, što se očituje kao strah da će ih drugi osuđivati ili odbaciti u društvenom kontekstu. Veliki problem s anksioznošću ima sve više mladih ljudi u SAD-u, gdje stručnjaci čak govore o epidemiji anksioznosti.
 
"To je poput...vrlo teškog kišobrana koji mi se zatvara oko glave".
 
"Strah od situacija u kojima nikoga ne poznajem, zabrinutost zbog prosuđivanja drugih, na primjer, brinem se da bi me ljudi mogli vidjeti kao odbojnost".
 
"Osjećam se kao da ne želim izaći niti s nekim razgovarati. Uvijek bih radije ostao kod kuće, legao na sofu ili se okupirao poslovima oko kuće kako bih izbjegao ono što društvo od mene zahtjeva".
 
Ovako su tri osobe u intervjuu za Medical News Today opisale vlastita iskustva socijalne tjeskobe.
 
Za neke ljude borba s tjeskobom znači izbjegavanje različitih društvenih događaja, uključujući i one koji bi obično bili izvor zabave i veselja, poput zabava ili proslava mature.
 
Socijalna anksioznost može dovesti do izolacije i smanjenog samopouzdanja. Očit primjer je iskaz jednog od ispitanika.

"Socijalna anksioznost čini da se osjećam kao da jedina patim od nje, a svi ostali su u redu s izlaskom i zajedničkim druženjem. Osjećam da me nitko ne voli, pa zašto bi i oni željeli razgovarati sa mnom? Kad razgovaraju sa mnom, uvijek osjećam da pokušavaju naći izgovor da se odvoje i odu razgovarati s nekim drugim".

Izbjegavajte negativne strategije suočavanja s tjeskobom

Negativna emocionalna i mentalna stanja povezana sa socijalnom anksioznošću mogu dovesti do fizioloških simptoma koji povećavaju tjeskobu i dovode do daljnje izolacije.
 
Izbjegavajte i alkohol. Piti alkohol radi opuštanja možda zvuči kao dobra ideja, ali on zapravo može povećati anksioznost. Jedna je osoba rekla da ju je njena socijalna anksioznost vodila ne samo do „unutarnjih“ osjećaja koji izazivaju drhtavicu u glasu i maglovite, nejasne misli, nego i do psihičkih stanja koja izazivaju uznemirenost želuca, gubitak apetita, znojne ruke i ukočenost mišića.
 
Nalazeći se u nezaobilaznoj društvenoj situaciji, poput događaja na poslu, mnogi pokušavaju prigušiti simptome svoje socijalne anksioznosti negativnim strategijama suočavanja, posebno konzumacijom alkohola.
 
I dok se prva čaša ili dvije vina zaista mogu činiti najboljim protuotrovom protiv kompulzivne brige, previše alkohola će vjerojatno pogoršati tjeskobu. Dosadašnja istraživanja pokazala su da prekomjerno pijenje na kraju osobu vraća lošem raspoloženju, pojačanoj anksioznosti i drugim povezanim simptomima poput poremećenog načina spavanja.
 
Prema ADAA-u, otprilike 20% osoba sa socijalnom anksioznošću također ima tendenciju da prekomjerno konzumira alkohol. Istraživanja su pokazala da se ovi rezultati odnose na odrasle i adolescente. Jedan od savjeta bi dakle bio, izbjegavati alkohol.
 
Čitatelj koji je uspješno kontrolirao simptome socijalne anksioznosti rekao je da mu je osim kognitivne bihevioralne terapije i lijekova u tome pomoglo i vođenje zdravijeg života.
 
"Znam da, radeći određene stvari smanjuju moju tjeskobu. Redovito vježbajte, zdravo jedite, ne pijte alkohol prekomjerno i uživajte".
 
Suočite se sa svojim strahovima

Drugi način nošenja s tjeskobom je izbjegavanje uplitanja u društvene situacije. Mnogi to rade sakrivajući se iza svojih pametnih telefona, što donosi više štete nego koristi.
 
Jedan od čitatelja rekao je: "Nekada sam, pod pritiskom anksioznosti stajao odvojen od drugih i pretvarao se da se igram na svom telefonu".
 
Istraživanje iz 2016. godine analiziralo je podatke o 367 mladih odraslih sudionika koji su aktivni korisnici svojih pametnih telefona. Otkrivene su značajne pozitivne korelacije između pretjerane upotrebe pametnih telefona i prisutnosti socijalne anksioznosti.
 
Istraživanje iz 2017. godine otkrilo da su među 182 ispitanika, nisko samopoštovanje i simptome anksioznosti pokazali oni koji su priznali da su ovisni o svojim pametnim uređajima.

"Naši su se pametni telefoni pretvorili u alat koji pruža kratko, brzo i trenutno zadovoljstvo, što može biti jak okidač kada je u pitanju anksioznost", upozorava jedan od autora studije Isaac Vaghefi, docent za upravljanje informacijskim sustavima na Sveučilištu Binghamton na Državnom sveučilištu u New Yorku.

Štoviše, skrivanje iza pametnog telefona samo će odgoditi rješavanje problema socijalne anksioznost. Iako se u početku može činiti zastrašujućim, daleko je bolje suočiti se sa socijalnom anksioznošću, postupnim izlaganjem sve složenijim situacijama.

Ključni terapijski pristup u liječenju socijalne anksioznosti zahtijeva intenzivnu izloženost društvenim situacijama. Prema istraživačima, "cilj izloženosti društvenim situacijama je namjerno kršiti društvene norme i standardne kako bi se prekinuo samopojačavajući ciklus strahovitog predviđanja i daljnje uporabe strategije izbjegavanja".

 
Prevela: Ružica Ereš