Zdravstvene dobrobiti koje donosi kakao

Sirovi kakao prah odnedavno je sve popularniji među ljubiteljima zdrave hrane, a napitci od kakaa koriste se kao terapijska mjera protiv raznih bolesti već 600 godina. Budući da je poprilično skup, kakao je često bio rezerviran samo za jako bogate ili za jako bolesne, a stoljećima je bio poznat i kao "hrana bogova".

AUTOR: The Epoch Times
OBJAVLJENO: 04.11.19 u 15:04
http://bit.ly/2oOSJtq
Kakao je snažna ljekovita tvar koja se koristi od davnina, a sve je veći broj istraživanja koja potvrđuju njegove zdravstvene koristi.

Sirovi kakao prah odnedavno je sve popularniji među ljubiteljima zdrave hrane, a napitci od kakaa koriste se kao terapijska mjera protiv raznih bolesti već 600 godina. Budući da je poprilično skup, kakao je često bio rezerviran samo za jako bogate ili za jako bolesne, a stoljećima je bio poznat i kao "hrana bogova". Međutim, moderni znanstvenici počeli su ozbiljnije proučavati upotrebu kakaa kao ljekovite tvari tek posljednjih godina. U skladu s tim, sve je veći broj dokaza koje podržavaju tradicionalne načine upotrebe kakaa u zdravstvene svrhe, piše The Epoch Times.

Kakao se dobiva hladnim prešanjem sirovih sjemenki stabla kakaovca (Theobroma Cacao). Kakao prah, sličan proizvod, dobiva se fermentacijom i pečenjem sirovog kakaa. Oba su na sličan način korisna za zdravlje i bogati su kakaovim flavanolima, posebnom vrstom hranjivih tvari na biljnoj bazi s višestrukim koristima za zdravlje. Međutim, istraživanja su otkrila da postupak pečenja kakao praha može ukloniti značajan dio tih flavanola i tako smanjiti njegove zdravstvene koristi. Sve dok se metode proizvodnje ne optimiziraju kako bi se zadržala maksimalna hranjiva vrijednost, sirovi kakao prah može biti hranjivija namirnica od običnog kakao praha.

Dalje u tekstu možete pročitati šest razloga zašto ga je dobro uvesti u svoju prehranu:

Smanjeni rizik od kardiovaskularnih poremećaja

Istraživanja su pokazala povezanost između konzumiranja čokolade i smanjenog rizika od zatajenja srva i kardiovaskularnih bolesti. Dijetalna interventna ispitivanja pokazala su da kakao flavanoli (prisutni u sirovom kakau i u tamnoj čokoladi) imaju snažan utjecaj na krvožilni sustav, uključujući poboljšavanje krvnog tlaka i bolji rad trombocita. Ovi rezultati pokazuju da redovito konzumiranje proizvoda od kakaa ili čokolade koji sadrže flavanole mogu smanjiti rizik od kardiovaskularnih bolesti.

Bogat izvor antioksidansa

Sjemenke kakaa bogat su izvor antioksidansa, pogotovo u usporedbi s većinom ostalih namirnica bogatih antioksidansima. Jedno istraživanje pokazalo je da "proizvodi na bazi kakaa doprinose većem udjelu prehrambenog unosa fenolnih antioksidansa nego zeleni čaj, vino, soja, i borovnice, koji su poznati prehrambeni proizvodi i pića bogata antioksidansima. Unatoč gubitku antioksidansa tijekom pečenja i fermentacije, kakao prah sadrži i do 50 miligrama polifenola po gramu, što je puno veća razina nego kod većine namirnica.

Može smanjiti upale

Nekoliko istraživanja o konzumaciji kakaa, provedenih na osobama s koronarnom bolešću srca, dijabetesom tipa 2, visokim krvnim tlakom i drugim bolestima povezanim s kroničnim upalama pokazalo je da "konzumiranje kakaa bogatog flavanolima može ublažiti upalne procese, vjerojatno zbog smanjene aktivacije monocita i neutrogila. To može smanjiti ili čak spriječiti vaskularne upale".

Snižen rizik od dijabetesa

"Osim antioksidativnih, protuupalnih i hipolipidemskih učinaka koje imaju flavanoli u kakau, publikacije naglašavaju njegovu potencijalnu korist z smanjenju hiperglikemije, otpornosti na inzulin, i dijabetesa", napisali su autori jednog ovogodišnjeg istraživanja objavljenog u časopisu Nutrients. Daljnja istraživanja pokazala su da dosljedna nadopuna prehrane kakaom snižava razinu glikemije i poboljšava osjetljivost na inzulin i toleranciju na glukozu, čime smanjuje rizik od dijabetesa tipa 2.

Poboljšava kognitivne funkcije

Jedno istraživanje povezalo je konzumaciju flavonola iz kakaa s poboljšanim mentalnim performansama. To može biti posljedica povećanog cerebralnog protoka krvi koji potiču flavanoli. Pored toga, flavonoidi koji se također nalaze u kakau štite neurone od oksidacijskih oštećenja i mogu imati važnu ulogu u regulaciji oksidativnog stresa, jednog od glavnih uzroka smanjenih kognitivnih funkcija. Drugo istraživanje, provedeno na starijim štakorima, pokazalo je da su flavonoidi očuvali kognitivnu sposobnost, smanjujući rizik od moždanog udara i Alzheimerove bolesti.

Potencijalna svojstva protiv raka

Sjemenke kakaa mogu imati antikancerogena svojstva zahvaljujući tome što su bogati antioksidansima. Rak se karakterizira kao nekontrolirano dijeljenje nenormalnih stanica koje upadaju i ometaju rad zdravog tkiva u tijelu. Pokazalo se da kakao ima antimiotičke učinke (odnosno da inhibira diobu stanica), što ga čini potencijalno dobrom preventivnom mjerom protiv nenormalnog rasta stanica. Pored toga, čini se da su flavonoidi prisutni u kakau "antiproliferativni, induciraju apoptozu (programirana stanična smrt)... i najvjerojatnije su učinkoviti kao agensi protiv raka".

Kako na siguran način uključiti kakao u prehranu

Iako je kakao odličan spoj koji se može sigurno koristiti kod kuće, važno je napomenuti da većina čokoladnih proizvoda sadrži dodatne sastojke koji mogu premašiti zdravstvene koristi kakaa, a pretjerana konzumacija ovih proizvoda može imati štetan učinak. Istraživanje iz 2011 godine objavljeno u časopisu Antioxid Redox Signal, upozorava da "dodavanje mlijeka, šećera i drugih tvari kakao prahu, ili kakao alkoholnih otopina u proizvodnji komercijalnih kakao pića i čokoladnih bombona može utjecati na biološku raspoloživost flavanola, ako ne i na njihovu koncentraciju". Drugo istraživanje zaključilo je da prekomjerna konzumacija slatkih napitaka od kakaa i drugih visokokaloričnih čokoladnih proizvoda može dovesti do povećanja tjelesne težine što poništava endokrinološke prednosti kakaa. Kada se u prehranu dodaju takve slatke i visokokalorične namirnice, ključno je biti umjeren.

Da biste na siguran način uključili kakao u svoju prehranu i iskoristili sve njegove prednosti, koristiti organski i sirovi kakao prah. Ako je sirovi kakao prah preteško pronaći, organski kakao prah ili tamna čokolada s najmanje 70% kakaa zadržava mnoga antioksidativna svojstva i može se sigurno konzumirati u malim količinama, bez brige oko dodatnih sastojaka koji utječu na flavanole. Mliječna čokolada također može biti korisna, ali u znatno manjim količinama, posebice zbog toga jer često sadrži daleko veću količinu šećera i drugih potencijalno štetnih sastojaka od tamne čokolade.

Sirovi kakao prah može se koristiti kao zamjena za obični kakao u prahu u receptima za pečenje kolača ili za smoothieje, ili u receptima za pravljenje vruće čokolade umjesto slađih varijanti. Kao i kod svih drugih namirnica, važno je u kakau uživato umjereno. Uvijek slušajte svoje tijelo kako biste utvrdili koja hrana vam odgovara.


Prevela: Ružica Ereš