Kako prestati pretjerano razmišljati o svemu

Nemojte se gubiti u mislima o tome što ste mogli ili trebali učiniti drugačije. Mentalni stres može ozbiljno utjecati na kvalitetu vašeg života.

AUTOR: Thomas Oppong
OBJAVLJENO: 20.11.19 u 20:28
http://bit.ly/2KELjAC
Pretjerano razmišljanje o stvarima je iscrpljujuće.

Iako svatko ponekad pretjerano razmišlja o određenim stvarima, osobe koje imaju trajni problem s ovakvim ponašanjem provode većinu svog vremena razmišljajući, što stvara veliki pritisak, koji oni naposljetku miješaju sa stresom.

"Postoje ljudi čiji je stupanj pretjeranog promišljanja o stvarima toliki da se smatra patologijom", kaže klinička psihologinja Catherine Pittman, izvanredna profesorica na odsjeku za psihologiju na Sveučilištu Saint Mary u Notre Dameu (Indiana).

"Ali i prosječna osoba često ima sklonost pretjeranom promišljanju o stvarima", dodala je znanstvenica. Pittman je inače i autorica knjige Rewire Your Anxious Brain: How to Use the Neuroscience of Fear to End Anxiety, Panic and Worry.

Pretjerano promišljanje o stvarima može imati više različitih oblika: beskrajno promišljanje prilikom donošenja odluke (a zatim preispitivanje odluke), pokušaji "čitanja misli", pokušaji "predviđanja budućnosti", čitanje do najsitnijih detalja, itd.

Osobe koje stalno previše promišljaju o stvarima stalno nastoje protumačiti sve, kritizirajući i secirajući ono što su rekli i učinili dan prije, prestravljeni da će ispasti loši u nečijim očima – i uzrujani zbog strašne budućnosti koja ih može dočekati.

Njihovim mislima dominiraju riječi "što ako" i "trebao/la sam", kao da nevidljiva porota sudi o njihovom životu. Također se muče oko toga što objaviti na društvenim mrežama jer su jako zabrinuti kako će drugi protumačiti njihove objave.

Ne spavaju dobro jer ih noću promišljanja i brige drže budnima. "Te osobe opetovano prolaze kroz događaje u svojoj glavi postavljajući velika pitanja: Zašto se to dogodilo? Što to znači", kaže Susan Nolen-Hoeksema, čelnica odsjeka za psihologiju na Sveučilištu Yale i autorica knjige Women Who Think Too Much: How to Break Free of Overthinking and Reclaim Your Life. "Ali nikad ne pronalaze odgovore na ta pitanja".

Ako se stalno fokusirate na pretjerano analiziranje i stvorite naviku od toga, naći ćete se u petlji, a što više to radite, to je teže zaustaviti se. "Ljudi tako često miješaju pretjerano promišljanje s rješavanjem problema", kaže klinička psihologinja Helen Odessky, autorica knjige Stop Anxiety from Stopping You. "No, ono što se na kraju dogodi je da idemo ukrug i ne rješavamo problem":

Pretjerano analiziranje i promišljanje je destruktivno i mentalno iscrpljujuće. Ono može dovesti do toga da se osjećate kao da ste zaglavili na jednom mjestu, a ako ne djelujete, ono će uvelike utjecati na vaš svakodnevni život. Ono može brzo ugroziti vaše zdravlje i ukupnu dobrobit. Ono vas čini podložnijim depresiji i anksioznosti.

Mnogi ljudi previše razmišljaju jer se plaše budućnosti i onoga što bi možda moglo krenuti po zlu. "Budući da se osjećamo ranjivo kada je u pitanju budućnost, stalno pokušavamo riješiti probleme u svojoj glavi", kaže David Carbonell, klinički psiholog i autor knjige The Worry Trick: How Your Brain Tricks You Into Expecting the Worst and What You Can Do About It.

Ekstremno pretjerano razmišljanje lako vam može potkopati osjećaj kontrole nad vlastitim životom. Ono nam oduzima mogućnost aktivnog sudjelovanja u svemu oko nas.

"Osobe koje se kronično brinu oko nečega pokazuju povećanu učestalost koronarnih problema i potisnuto funkcioniranje imuniteta. Pretjerano razmišljanje o prošlosti ili budućnosti također nas udaljava od sadašnjosti, onemogućujući nas da dovršimo poslove koje u sadašnjem trenutku trebamo obaviti. Ako pitate osobe koje pretjerano razmišljaju kako se osjećaju, nijedna od njih neće reći da je "sretna". Većina ih se osjeća nesretno", kaže Nicholas Petrie iz Centra za kreativno liderstvo.

Pretjerano razmišljanje može zarobiti naš mozak u ciklus brige. Kad ono postane prirodno kao i disanje, morate brzo pokušati riješiti taj problem i pronaći rješenje.

"Kad vas neugodan događaj potišti, lakše je prisjetiti se drugih situacija u kojima smo se osjećali užasno. To može doprinijeti tomu da se osoba nađe u spirali loših misli", piše Amy Maclin za Real Simple.

Kronična briga nije trajno stanje. To je mentalna navika koja se može razbiti. Svoj mozak možete istrenirati da gleda na život iz druge perspektive.

Da biste prestali previše promišljati o stvarima, Pittman preporučujete da zamijenite oblike misli. "Reći sebi da ne mislite na određenu stvar nije način da prestanete o njoj misliti"; kaže psihologinja. "Morate je zamijeniti". Ako vam netko kaže da prestanete razmišljati o ružičastim slonovima, o čemu ćete razmišljati? Upravo tako: o ružičastim slonovima. Ako ne želite razmišljati o njima, počnite razmišljati o kornjačama. "Možda postoji ogromna kornjača koja u ustima drži ružu dok hoda. I tako više ne razmišljate o ružičastim slonovima", kaže Pittman.

Kad primijetite da ste u mislima zaglavili promišljajući o nečemu opomenite sami sebe. Možete ukrotiti svoju naviku pretjeranog razmišljanja ako počnete kontrolirati vlastiti samorazgovor – odnosno unutarnji glas koji vrši stalni monolog tijekom dana, pa čak i u noći.

"Možete stvoriti malu psihološku distancu generirajući druge interpretacije situacije, što vaše negativne misli čini manje uvjerljivim", objašnjava Bruce Hubbard, direktor Grupe za kognitivno zdravlje i pomoćni profesor psihologije i obrazovanja na Sveučilištu Kolumbija. To se naziva kognitivnim restrukturiranjem.

Pitajte sami sebe – kolika je mogućnost da će se dogoditi upravo ono čega se plašim? Ako je ta mogućnost mala, koji su vjerojatniji ishodi?

Ako je u pitanju problem koji vas stalno muči, preformulirajte ga tako da odražava pozitivni ishod koji želite, kaže Nolen-Hoeksema.

"Umjesto da kažete sebi "zaglavio sam u svojoj karijeri", recite ili, još bolje, napišite sebi "želim posao u kojem se osjećam angažiranijim". Zatim napravite plan za proširivanje svojih vještina, mreže poznanstava i tražite prilike za bolju karijeru. Pronađite konstruktivan način za obradu bilo kakvih briga ili negativnih misli. Napišite svoje misli u dnevnik svaku večer prije spavanja ili ujutro kad ustanete – ne morate ih pisati određenim redoslijedom. Napišite na papir sve što van padne na pamet. Ponekad to može dovesti do olakšanja", preporučuje psihologinja Honey Langcaster-James.

Svoju naviku pretjeranog promišljanja možete kontrolirati i tako što ćete se više povezati sa svojim osjetilima. Počnite obraćati pažnju na ono što čujete, vidite, namirišete, okusite i osjetite. Ideja je ponovno se povezati sa svijetom koji se nalazi neposredno oko vas. Kad počnete primjećivati stvari, trošit ćete manje vremena na pretjerano razmišljanje.

Također možete primijetiti svoju naviku pretjeranog razmišljanja i razgovorom se izvući iz nje. Samosvjesnost može pomoći da preuzmete kontrolu.

"Obratite malo više pažnje", kaže Carbonell. "Recite nešto poput: Osjećam se nekako tjeskobno i nelagodno. Gdje sam? Jesam li opet zaglavio/la u svojim mislima? Možda bih trebao/la prošetati malo kvartom i vidjeti što se događa vani".

Nastojte prepoznati da vam je mozak preokupiran takvim mislima i pokušajte ga odmah izbaciti iz takvog stanja. Ili još bolje, usmjerite pozornost na nešto drugo.

Za to je potrebna praksa, ali s vremenom ćete lakše prepoznati kada se nepotrebno brinete i umjesto toga ćete odabrati učiniti nešto u stvarnom životu umjesto da provodite puno vremena u svojoj glavi.

Primjerice, misli poput "ne mogu vjerovati da se to dogodilo" ili "nemam dobrih prijatelja" pretvorite u "što mogu učiniti da spriječim da se to ponovi" ili "što mogu učiniti da produbim prijateljstva koja imam i pronađem nova", preporučuje dr. sc. Ryan Howes.

Nemojte se gubiti u mislima o tome što ste mogli ili trebali učiniti drugačije. Mentalni stres može ozbiljno utjecati na kvalitetu vašeg života.

Preaktivan um može život učiniti lošim. Naučiti kako prestati trošiti vrijeme na pretjerano razmišljanje jedan je od najvećih darova koje možete sebi pokloniti.

Kao i kod svih drugih navika, promjena vašeg destruktivnog obrasca razmišljanja može biti izazov, ali to nije nemoguće ostvariti. Kroz praksu možete istrenirati mozak da drugačije doživljava stvari i ublaži stres od pretjeranog razmišljanja.

Ako pretjerano razmišljanje uništava vaš život i ako mislite da ćete završiti u depresiji zbog svojih misli, vrijedi potražiti stručnu pomoć.


Piše Thomas Oppong za Medium
Prevela: Ružica Ereš