Kako se nositi s blagdanskom depresijom

Iako se smatra da su blagdani "najljepše doba u godini", ponekad nam mogu pasti malo teže. Posebice ako smo i inače skloni lošem raspoloženju. Zato je važno pronaći način da se izborimo s blagdanskim stresom i depresijom.

AUTOR: Thrive Global
OBJAVLJENO: 27.11.19 u 21:25
http://bit.ly/2snMj5W
Često nam kažu, čak i u pjesmama, da su blagdani "najljepše doba u godini". Gledamo nevjerojatno sretne ljude u filmovima i reklamama u kojima se prikazuju nasmijani prijatelji i obitelji, a ako se ono što sami osjećamo ne podudara s tim, osjećamo se još gore. A dani su kratki i mračni.

"Iako blagdani mogu biti predivno vrijeme za slavlje, za one koji su tužni ili depresivni, mogu biti i teži promatrajući svoju okolinu i gledajući druge koji su sretni i primajući poruke o tome kako bi trebali biti sretni, ali jednostavno se ne osjećaju tako", kaže Jephtha Tausig, klinička psihologinja iz New Yorka za SheKnows. "To može dovesti do anksioznosti i veće depresije".

Nele Van Cauteren, stručnjakinja za mentalno zdravlje, također u razgovoru za SheKnows kaže da kada smo depresivni, mogli bismo biti grublji prema sebi, misleći da nikad nećemo biti sretni ili da smo zapeli u usporedbama s drugima i da se osjećamo kao gubitnici.

Pored toga, blagdani dolaze krajem godine, kada razmišljamo o onome što jesmo ili nismo uspjeli postići.

"Simptom depresije je negativnije opažanje stvari, a ova vrsta godišnjeg 'pregleda' može dovesti do dodatnog osjećaja beznađa i nejasnog pogleda na budućnost", kaže Kinsey McManus, direktorica službe za korisnike u američkom Nacionalnom savezu za mentalne bolesti u New Yorku. Usto, kada se okupljaju obitelji, često je u igri i stara obiteljska dinamika, što može uzrokovati pojačani stres i depresiju, kaže Rob Cole, direktor službe za mentalno zdravlje u Centru za liječenje Banyan.

Trajna depresija – uključujući i onu tijekom blagdana – može naštetiti i našem tijelu. Kako tvrdi dr. Fran Walfish, depresija "remeti vaš sustav reakcija na stres, narušava ravnotežu u organizmu i povećava zgrušavanje krvi", što na direktan način može pridonijeti bolestima srca.

Stoga, evo nekoliko savjeta kako se nositi sa svim tim negativnim i složenim osjećajima kada ste podložni depresiji.

Budite pažljivi s alkoholom i opijatima

Ako se u ovu jednadžbu doda alkohol, "imate recept za potencijalnu katastrofu, a ne za proslavu", kaže on za SheKnows. I, kao što ističe Van Cauteren, alkohol bi mogao imati posebno negativan učinak na ljude s depresijom.

Brinite o sebi i održavajte rutinu

Gotovo svi stručnjaci koji se bave mentalnim zdravljem daju isti savjet: vodite računa o tome da se brinete za sebe u vrijeme praznika i okružite se ljudima koji vam donose radost, a ne stres. U teoriji, to je super, ali ako imate obiteljske obaveze to možda nije moguće ostvariti. Ipak, postoje neki stvari u vezi praznika koje možete kontrolirati. Primjerice, možete postaviti i pridržavati se nekih rasporeda i održavati dnevne rutine. Ukoliko imate depresiju, može se dogoditi da zaboravite uzimati lijekove dok putujete (što može biti problematično).

Nemojte pretrpati svoj raspored

Iako imate puno društvenih obveza, ne preporučuje se da pretjerujete. "Iako je izuzetno važno izaći i družiti se, oni pogođeni depresijom često su umorni i mogu mogu brzo osjetiti prenapregnutost", kaže Sydney Ziverts, istraživačica za zdravlje i prehranu u ConsumerSafety.org. "Odaberite kako ćete provoditi vrijeme s drugima i nemojte pretrpavati svoj raspored". Budući da se ne želite previše iscrpiti, dobra je ideja i zakazati neko vrijeme za predah, kaže dr. Jonathan Smith, klinički psiholog iz Chicaga. S druge strane, ako vam je usamljenost veći izazov i konzistentniji okidač za depresivne osjećaje, onda je bolja strategija provoditi manje vremena sam.

Nemojte preskakati treninge

U skladu s prethodnom stavkom, najbolje je ne preskakati vježbanje za vrijeme praznika – ne samo kako biste spriječili nakupljanje kalorija, nego i zbog toga što fizičko kretanje oslovađa hormone sreće, endorfine, koji mogu pomoći u suzbijanju negativnih emocija.

Pored toga, kako tvrdi dr. Don Vaughn s odsjeka psihologije na UCLA-u, svi bismo mogli imati koristi od uzimanja suplemenata za vitamin D tijekom zime (osim ako nas u tom sprječavaju neke zdravstvene kontraindikacije). "Depresija je povezana s niskim razinama vitamina D, što može biti uzrokovano nedovoljnom aktivnošću na otvorenom ili nedovoljnim unosom ovog vitamina u prehrani", kaže dr. Vaughn.

Stvorite vlastite tradicije koje će vam biti manje stresne

Ukoliko ne reagirate dobro na uobičajene blagdanske tradicije, ne bi bilo loše razviti neke svoje – radeći nešto što stvarno želite i što će vam donijeti radost kako biste lakše podnijeli druge obaveze. Dobro je i gledati nešto što će vas nasmijati jer "smijeh oslobađa endorfine, koji vam pomažu da se osjećate bolje", kaže terapeutkinja Margaret Bell.


- Izvor: Thrive Global