Znanstvenici otkrili nedostatak ključnog proteina SV2A kod osoba koje boluju od shizofrenije

Manjak proteina bio je posebno vidljiv na prednjim dijelovima mozga, poput regija koje su uključene u funkcije planiranja. Nije stoga slučajnost da se ljudi sa shizofrenijom često pate sa zadacima koji uključuju planiranje i pamćenje.

AUTOR: IFLScience
OBJAVLJENO: 18.01.20 u 13:50
Nova metoda skeniranja mozga otkrila je da osobe sa shizofrenijom imaju niže razine ključnog proteina koji pomaže u komunikaciji moždanih stanica. Riječ je o proteinu SV2A (glikoprotein sinaptičkog mjehurića).

Istraživanje su vodili Imperial College London i King's College London, a znanstvenici su koristili naprednu tehniku PET snimanja i otkrili da ljudi koji imaju shizofreniju imaju znatno niže razine SV2A u mozgu.

Ovaj protein može se naći između moždanih sinapsi i vjeruje se da može utjecati na međusobnu komunikaciju moždanih stanica. Ukoliko je razina SV2A niska, sinapse gube "povezanost", što bi mogao biti ključni čimbenik u razvoju ove bolesti, prenosi IFLScience.

"Po prvi put smo uspjeli pokazati da postoje niže razine sinaptičkog proteina kod ljudi sa shizofrenijom. To sugerira da gubitak sinapsi može biti temeljni uzrok razvoja shizofrenije", rekao je profesor Oliver Howes sa londonskog Instituta za medicinske znanost MRC na ICL-u i Instituta za psihijatriju, psihologiju i neuroznanost na KCL-u.

"Moramo razviti nove tretmane za shizofreniju. Protein SV2A mogao bi biti meta novih oblika liječenja kroz obnavljanje sinaptičke funkcije".

Iako ideja o povezanosti nefunkcionalnih sinapsi i SV2A sa shizofrenijom postoji kao hipoteza od '80-ih, znanstvenici su je dosad uspjeli dokazati samo pregledavanjem seciranih mozgova umrlih ljudi. Ovo novo istraživanje po prvi put je dokazalo ovu teoriju na živim ljudima.

Istraživanje je provedeno na 18 odraslih osoba sa shizofrenijom i još 18 ljudi koji nemaju shizofreniju kao kontrolnoj skupini. Znanstvenici su primijenili novu vrstu punkcije koja se veže na SV2A, prije skeniranja mozga pozitronskom emisijskom tomografijom (PET), koja daje detaljne 3D slike unutrašnjosti tijela. Snimke su pokazale niže razine proteina SV2A kod ljudi sa shizofrenijom.

Uz daljnja istraživanja, ovo novo otkriće moglo bi voditi prema boljim oblicima liječenja ovog često pogrešno shvaćenog stanja.

"Shizofrenija je iznimno iscrpljujući poremećaj, a mogućnosti liječenja su za većinu pacijenata ograničene. Da bismo u budućnosti razvili bolje oblike liječenja potrebna su nam istraživanja poput ovog, koja će rasvijetliti kako se izvanredno složena struktura ljudskog mozga mijenja zbog ove bolesti", rekao je dr. Ellis Onwordi, koji također radi na Institutu za medicinske znanosti MRC i Institutu za psihijatriju, psihologiju i neuroznanost.

"Imati snimke koje mogu karakterizirati raspodjelu otprilike 100 bilijuna sinapsi u živom mozgu i pronaći razlike u njihovoj raspodjeli kod ljudi sa i bez shizofrenije značajan je napredak u našoj sposobnosti proučavanja ovog poremećaja", dodao je Onwordi.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Communications.