Kombinacija individualnih, grupnih terapija i lijekova možda je najbolje rješenje za prestanak pušenja

Statistički gledano, najbolja šansa za uspješan prestanak pušenja su programi koji kombiniraju pojedinačno savjetovanje, grupne terapije i lijekove."Kod pušača se razvija fiziološku ovisnost o nikotinu i za prekid pušenja im je potrebno više od same dobre volje", kaže pulmolog dr. Dan Ahmad.

AUTOR: Penn State Health News
OBJAVLJENO: 17.02.20 u 19:49
https://bit.ly/2SyGBsA
Živimo u doba samo-osnaživanja. Ali, kada je riječ o odvikavanju od pušenja, možda i nije najbolje krenuti na taj put sam. Razlog je to što pušenje nije samo loša navika – to je ovisnost. "Kod pušača se razvija fiziološku ovisnost o nikotinu i za prekid pušenja im je potrebno više od same dobre volje", kaže dr. Dan Ahmad, pulmolog u Medicinskom centru Penn State Milton S. Hershey.

Američko društvo za borbu protiv raka kaže da pušačima obično treba između osam do deset pokušaja prije nego što uspješno prestanu pušiti. No, nemojte se obeshrabriti. "Što više puta ljudi pokušaju baciti cigare, uspješniji će biti u sljedećem pokušaju", rekla je Diane Schmeck, stručnjakinja za liječenje duhanske ovisnosti u centru Penn State Health St. Joseph.

Mnogi pušači – čak sedam na deset njih, prema podacima Centara za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) – već znaju da žele prestati pušiti. Iako mnogi znaju da pušenje povećava rizik od raka pluća i kardiovaskularnih bolesti, često ne poznaju druge rizike po zdravlje, od raka jednjaka, gušterače i želuca do nekih suptilnijih stanja. Pušenje negativno utječe i na disanje i najveći je faktor rizika za razvoj emfizema, piše Penn State Health News.

"Pušenje utječe na male krvne žile, što može značiti lošu cirkulaciju u rukama ili nogama ili veći rizik od erektilne disfunkcije kod muškaraca", napominje Schmeck.

Zdravstvene dobrobiti od prestanka pušenja mogu se primijetiti gotovo odmah. "U roku od 20 minuta poboljšavaju se otkucaji pluća i krvni tlak kod pušača, a u roku od 12 sati opada razina ugljičnog monoksida", kaže Ahmad. Dva tjedna nakon prestanka pušenja smanjuje se rizik od srčanog udara i poboljšava se disanje. Godinu dana nakon prestanka pušenja rizik od razvoja bolesti srca smanjuje se upola. Nakon deset godina, rizik od smrti zbog raka pluća upola je manja nego kod osoba koje aktivno puše.

Iako neki misle da su električne cigarete dobre kao prijelazna faza u prestanku pušenja, zdravstvena zajednica ih ne preporučuje. "Nema dokaza da je vaping sigurniji od pušenja cigareta", kaže Ahmad. Električne cigarete ne sadrže duhan, ali većina njih sadrži nikotin, zbog čega i električne cigarete podjednako izazivaju ovisnost kao i obične.

Statistički gledano, najbolja šansa za uspješan prestanak pušenja su programi koji kombiniraju pojedinačno savjetovanje, grupne terapije i lijekove. Savjetovanje pomaže pušačima da prepoznaju svoje navike, obrasce i okidače i da im se ukaže koja ponašanja bi trebali promijeniti. Pored savjetovanja, liječnici preporučuju dvije različite vrste lijekova. Jedan je nadomjesna terapija nikotinom – flasteri, žvakaće gume, pastile. "Ovi lijekovi zamjenjuju nikotin koji tijelo traži zbog prijašnjeg pušenja cigareta", kaže Ahmad. Druga vrsta lijekova su oralni lijekovi, od kojih se najčešće preporučuje vareniklin.

Koji god način netko odabere, nikad nije kasno da se prestane pušiti. "Najbolje što možete učiniti za svoje zdravlje je nastaviti raditi na tome", rekao je Ahmad.


Prevela: Ružica Ereš