Može li se osoba dvaput zaraziti koronavirusom?

Iako preliminarni rezultati izazivaju optimizam znanstvenika, stručnjaci upozoravaju da je potrebno još istraživanja prije donošenja zaključaka o koronavirusu i imunitetu.

AUTOR: NBC News
OBJAVLJENO: 31.03.20 u 17:27
Oni koji se oporave od koronavirusa, vjerojatno ga neće ponovno dobiti, barem u nekom kraćem periodu, kažu stručnjaci. Ali, još uvijek nije poznato koliko bi taj imunitet mogao trajati.

"Razumno je predvidjeti da ćemo imati neki imunitet. A doživotni imunitet? To jednostavno još uvijek ne znamo", rekla je Frances Lund, profesorica i predsjedateljica odsjeka za mikrobiologiju na Sveučilištu Alamaba u Birminghamu. "Ali, mislim da je razumno zaključiti da biste mogli imati imunitet do kraja ove sezone".

Ključ imuniteta leži u antitijelima koje proizvode ljudi koji su se oporavili od Covida-19, bolesti koju uzrokuje koronavirus.

Antitijela su proteini u krvotoku koji napadaju strane uljeze, poput virusa i bakterija. Ona antitijela koje tijelo proizvodi kao reakciju na koronavirus mogla bi jednog dana pomoći u usmjeravanju javnozdravstvenih mjera, poput signalizacije kada je sigurno da osoba može prekinuti praksu socijalnog distanciranja. Ona se istražuju i kao potencijalni oblik liječenja kritično bolesnih pacijenata, koji sami nemaju dovoljno antitijela da bi se izborili protiv virusa.

Potrebna su dodatna istraživanja u oba navedena područja, ali u međuvremenu, najviši zdravstveni dužnosnici izrazili su uvjerenje da će antitijela vjerojatno moći spriječiti da se osoba koja je imala infekciju razboli drugi put.

"To ne znamo 100% sigurno, jer nismo uradili studiju", rekao je prošlog tjedna dr. Anthony Fauci, voditelj američkog Nacionalnog instituta za alergije i zarazne bolesti, u razgovoru s Trevorom Noahom, voditeljem Daily Showa. "No, poprilično sam da, ako se ovaj virus ponaša kao i svaki drugi virus za koji znamo, nakon što se zarazite i oporavite, 'očistite' od virusa, imat ćete imunitet koji će vas zaštititi od ponovne infekcije".

Hoće li ta zaštita biti dugoročna, to ovisi o brojnim čimbenicima, kažu stručnjaci.

Prvi je taj hoće li virus mutirati. Ako ostane stabilan, oni koji su ga imali imaju veću šansu da će ga moći "zaustaviti na vratima", ako budu ponovno izloženi, jer će ga antitijela u krvi prepoznati i spriječiti njegovo razmnožavanje u tijelu, kaže Lund.

Međutim, koronavirus je RNA virus, što znači da se njegov genetski materijal sastoji od RNA, a ne od DNA. A RNA virusi imaju tendenciju mutiranja tijekom vremena: sezonska gripa, još jedan RNA virus, obično se mijenja svake godine.

"Zato svake godine postoji novo cjepivo protiv gripe", kaže dr. Tim Schacker, liječnik za zarazne bolesti i prodekan za istraživanja na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Minnesoti. "Gripa je tu oduvijek; čovjek stvara antitijela na neke dijelove tog virusa stalno, no, novi dijelovi virusa su ono protiv čega želite imati antitijela".

Budući da je ovaj koronavirus "potpuno novi virus", kaže Schacker, svi su ranjivi na svaki njegov dio.

Drugi čimbenik u izbjegavanju ponovne infekcije je to koliko su dobra antitijela koja ljudi stvaraju protiv koronavirusa. Ljudi gotovo uvijek stvaraju antitijela kada su izloženi virusu. No, nije svako antitijelo dovoljno jako da blokira virus u ponovnom inficiranju stanica – a znanstvenici tek trebaju otkriti jesu li antitijela na koronavirus visokokvalitetna.

"Hoće li ona neutralizirati virus, što znači vezati se na vrlo specifično mjesto virusa, što bi ga spriječilo u tome da se veže na stanicu koju bi inače zarazio?" pita se Lund.

Čak i ako su antitijela sposobna za to, imunitet koji pružaju mogao bi se s vremenom smanjivati.

"Budući da je sve ovo novo, teško je predvidjeti što će se dogoditi", kaže Joel Baines, virolog sa Sveučilišta u Louisiani. "Doći će period imuniteta, a on bi mogao trajati između samo osam mjeseci do godinu dana, ili pak nekoliko godina".

To se razdoblje naziva imunološkom memorijom, kaže Schacker, a ovisi o plazma stanicama koje dovode do dijeljenja i održavanja antitijela u našoj krvi neko vrijeme.

"Dakle ako se ponovno izložite tom patogenu i imate dovoljan broj stanica za stvaranje antitijela, zaštićeni ste od ponovne infekcije", kaže. "No, jednostavno još uvijek ne znamo što će se dogoditi ovom infekcijom".

Postoje dobri znakovi o kvaliteti antitijela na koronavirus koje tijelo stvara. Probni tretmani rekonvalescentnim serumom ili plazmom bogatom antitijelima koju doniraju pacijenti koji su ozdravili pokazuju se obećavajućim na vrlo bolesnim pacijentima – toliko da je njujorški guverner Andrew Cuomo najavio plan korištenja ovog eksperimentalnog tipa liječenja u svojoj saveznoj državi, koja je najteže pogođena u SAD-u, u nastojanju da se spase životi.

Serum djeluje tako što antitijelima pacijenta pruža pomoć u borbi protiv koronavirusa, a njihovom imunološkom sustavu može omogućiti i "pauzu", omogućujući mu da smanji dio upalne reakcije do koje je doveo virus.

"Virusi su prisutni zaista jako, jako dugo, i nisu glupi", kaže Lund. "Shvatili su što trebaju napraviti da bi se održali ".

Izvor: NBC News